Ezen blogbejegyzést az ELTE PPK Digitális technológiával támogatott tanítás és tanulás című kurzus teljesítése miatt hoztam létre. Jelenleg történelem és környezetismeret osztatlan tanár szakon vagyok hallgató.
1. Tanári kompetenciák
Szerintem a legfontosabb tanári kompetenciák a szakmai, szaktárgyi tudás azaz a rendelkezésére álló tananyagokat, eszközöket – a digitális anyagokat és eszközöket is – ismeri, a tanulókkal racionális, az értékelése követhető és etikus. A diákoknak látniuk kell a pedagógus elhivatotságát, ugyanakkor ismerniük kell az embert is mögötte, aki ugyan úgy tud hibázni. Nem az a cél, hogy egy poroszos rendszerből ittragadt ideál legyek, akinek akkor is igaza van, ha nincs... (A diákjaink úgy is ránk fognak keresni közösségi felületeken (pl Facebook, Instagram stb), és kiderül mennyire vagyunk másak tanár szerepben, mint a hétköznapokban "civilként".
A szakmai tudásunkhoz elengedhetetlenné vált a digitális kompetencia. Fejlődő világunkkal lépést kell tartanunk, amibe mi majd napok alatt tanulunk bele abba a diákjaink már bele születtek. Már nem elég egy lexikális tudást átadni a fiataloknak, meg kell őket tanítanunk a kritikus gondolkozásra, egy egészséges vitakultúrára, a digitális állampolgárság felelősségteljes használására, és a jővőben felmerülő problémák kezelésére.
A 21. századi iskolának olyan tudással kell fellvérteznie a tanulóit, amelyet majd azokban a szakmákban is tudnak majd használni, amelyek még nem is léteznek. Másképp fogalmazva, olyan probléámák megoldására kell megtanítani diákjainkat, amelyekről most még nem is tudjuk, hogy problémák. Ez a tudás a konvertálható tudás, vagyis az élet különböző területein használható modellek, problémamegoldó startégiák megléte és a kritikai gondolkodás képessége.
(Antaliné Miss Lilla: Válj digitális pedagógussá most)
Az egyik legfontosabb tanári kompetenciának tartom a digitális technológiák használatát. Ha csak arra gondolunk, hogy mennyi online kapcsolattartó felület létezik (pl.: Facebook). Ugyan van már e-napló, de egy közös Facebook csoportban sokkal könnyebb kommunikálni, mert nem csak hivatalos, feltétlenül iskolához kapcsolódó információt tudunk megopsztani, és (szerintem) egyszerűbb kommunikációs lehetőség tanár-diák, tanár-szülő, tanár-tanár között. Ugyan akkor a Facebook felvet problámákat, mivel az általános iskolás korosztály elviekben nem használhatná a korhatár miatt, de esetleg a szülők között is lehetnek olyanok, akik nem rendelkeznek fiókkal. Másoknak esetleg kifogásolható lehet - hogy bár külön csoportban, de - a magánélet és az iskolai élet összekeveredik...
Szóval,
... egy tanárnak törekednie kellene arra, hogy minél több digitális forrással színezze a tanítását. Ugyanakkor figyelembe kell vennie azt is, hogy mindezt egyensúlyban tartsa – a sok digitális anyag ne menjen a tényleges anyag rovására. Ez beletartozhat a Pedagógiai folyamat tervezése, illetve a Tanulási folyamat szervezése és irányítása kompetenciák körébe. Egy tanóra máris sokkal érdekesebb és diákot lefoglalóbb lesz, ha a tanár belevisz valami újat, legyen az egy egyszerű okostáblás feladat.
(Chemland: Digitális kompetencia)
2. DigCompEdu
Én magamat a "felfedező" kategóriába tenném. "A felfedezők tisztában vannak a digitális technológiák használatában rejlő lehetőségekkel, és nyitottak pedagógiai és szakmai gyakorlatuk bővítésére. Digitális technológiákat alkalmaznak a digitális kompetencia egyes területein, anélkül, hogy átfogó vagy következetes megközelítést alkalmaznának. A felfedezőknek ösztönzésre, betekintésre és inspirációra van szükségük pl. a kollégák példáján és útmutatásán keresztül, amely bevált gyakorlatok cseréje révén is megvalósulhat." (DigCompEdu) Még nincs nagyon tapasztalom abban, hogy hogyan lehet használni a digitális eszközöket tanításban, hiszen még nem tanítottam. De (szerintem) magabiztosan mozgok a digitális térben és alkalmazásokban. Személyiségemből kifolyólag jobban bátorítanak mások eredményei azaz, ha pl.: kollégák már használtak egy adott programot és azt elmesélik nekem sokkal biztonságosabban kezdem én is használni és alkalmazni oktatásban. Nyitottnak érzem magam, hogy a digitális kompetenciákat felhasználjam, ezekkel színesítsem a pedagógiai és szakmai gyakorlatomat.
Források, szakirodalom:
- Kép I.: Eduverzum
- Kép II.: Learning and Skils
- Antaliné Miss Lilla: Válj digitális pedagógussá most, Továbbképzés pedagógusoknak öt órában
- SchoolEducationGateway,
- CHEMLAND Digitális kompetencia
- DigCompEdu