Nyílt kurzusok tervezése - tanulási napló

Nyílt kurzusok tervezése - tanulási napló

Tervezés és IKT (SAMR)

3. blogbejegyzés

2020. november 12. - Orbán Estilla
Ezen blogbejegyzést az ELTE PPK Digitális technológiával támogatott tanítás és tanulás című kurzus teljesítése miatt hoztam létre. Jelenleg történelem és környezetismeret osztatlan tanár szakon vagyok hallgató.

 

SAMR-MODELL

A SAMR modell egyfajta összefoglalás a technológiai eszközök oktatási alkalmazásáról. Nevét a szintek angol kezdőbetűiből kapta.A modellnek 4 szintje van: helyettesítés, kiterjesztés, módosítás és újraértelmezés.

1. HELYETTESÍTÉS (SUBSTITUTION)

 Az elnevezésből már következtethetünk ezen szint módszerére. A régi pedagógiai módszereken nem újít, csak más térbe helyezi azt, azaz új(abb) technikai eszközökre. Például az órán nem hanyományos könyvet, hanem a digitalizáltat használnak a tanulók, de ezen kívül semmi más nem változik a tanítási, tanulási folyamatban.

Röviden: a technológia megjelenése a tanítás folyamán új funkciókkal nem jár.

2. KITERJESZTÉS (AUGMENTATION)

 Ezen a szinten már kilépünk a papír adta korlátokból, például matematika órán térgeometriai alakzatokat mutatunk be 3D-s modellekkel, videókkal.

A mai digitális tananyagok túlnyomó többsége ezen a szinten van (rekedt) és a tanórai felhasználás során is a kiterjesztésre van a legtöbb példa. A tanár ugyanolyan frontális tanórát tart, mint régen, de most már videókat tud vetíteni az interaktív táblán vagy a jól megszokott tesztfeladatokat, munkafüzetben levő kitöltendőket elektronikusan tudja kiadni a diákoknak (és helyette ki is javítja a „gép”).

K.O.M.P.O.S.Z.T

Röviden: a technológia oktatási alkalmazása valamilyen új funkciót hoz.

3. MÓDOSÍTÁS (MODIFICATION)

 Ezen a szinten elkezdődik a technológiával segített pedagógiai átalakulás. Itt már átalakítjuk, újra gondoljuk a tanulói tevékenységeket és meg is valósítjuk azokat technológiai eszközökkel. A tanár már nem csak a tananyagra épít, tevékenységeket, feladatokat tervez és valósít meg. Például csoportos munka digitális eszközökön, kiértékelő munkákat vagy szimulációk alapján gondolkodtató feladatokat ad.

Röviden: a technológia alkalmazása a tevékenységek újratervezését teszi lehetővé.

4. ÚJRAÉRTELMEZÉS (REDEFINITION)

Ez egy módszertani megújulás, egy nagy bátorságot igénylő szint. A régi elavult oktatási módszereket cserléli le a technológia segítségével és azzal kiegészítve. 

A tanulók számára olyan kreatív, alkotó feladatokat és megoldandó problémákat tervezhetünk, amelyekre korábban nem volt lehetőség. A diákok készíthetnek tartalmakat, használhatják a közösség lehetőségeit, a virtuális-, illetve kiterjesztett valóságot vagy éppen kódolhatnak és saját alkalmazásokat is készíthetnek. Ezen a szinten a tanulók aktívak és olyan készségeik fejlődhetnek, amelyekre később is szükségük lesz.

K.O.M.P.O.S.Z.T

Röviden: a technológia alakalmazása új, korábban nem lehetséges tevékenységek tervezését teszi lehetővé.

 

 

A SAMR-MODELL ALKALMAZÁSA EGY DIGITÁLIS ESZKÖZÖN

 Vegyünk egy tabletet, melyet az iskola biztosít, előre le lehet foglalni, hogy melyik tanár hány darabot, mikor és melyik osztályab viszi stb. A modell alapján négy teljesen más módon használhatjuk ugyan azon az órán, ugyan abból az anyagrészből.

Most képzeletben egy történelem órára visszük az eszközöket, ahol a török-magyar háborúk korszakáról tanulunk.

1. A tableten a digitális könyvet használjuk, nem a papír alapút, esetleg egy két tankönyvi ábrát, képet jobban ki lehet nagyítani. Az oktatás ugyan úgy frontális, a régi poroszos módszerekkel.

2. A tableten mindenki belép a közös digitális osztályterembe, ahol már elő vannak készítve a linkek. Az óra alatt párhuzamosan a tanagyaggal megnézükk a különböző seregek felszereltségéről, kinézetéről videókat stb. Óra végén mini teszt.

3. A diákok csoportokban dolgoznak. Egy-egy vár ostromáról kapnak egy szimulációt és ahhoz tartozó gondolkodtató feladatokat az eszközön. Például a látottak alapján fogalmazzanak meg közös taktikai lépéseket, amik szerintük negatív vagy pozitív irányba fordították az eseményeket.

4. A csoportok megalkothatják saját seregüket és egymás ellen vezethetik azokat, stratégiai elvek alapján stb. Vagy a virtuális osztályteremben egy közös szobában létrehoznak a kornak megfelelő várat (képek, leírások stb). 

Források, szakirodalom:

 

 

süti beállítások módosítása